چاقی بر کیفیت زندگی مبتلایان به پر فشاری خون شریان ریوی تأثیر می گذارد

15 دسامبر 2020- یک مطالعه ی جدید نشان داده است که اضافه وزن یا چاقی بر کیفیت زندگی طولانی مدت افرادی که به بیماری پر فشاری خون شریان ریوی مبتلا می شوند، به طور قابل توجهی تأثیر می گذارد.

یک تیم تحقیقاتی آمریکایی از فیلادلفیا، تأثیر وزن را بر افراد مبتلا به پر فشاری خون شریان ریوی(PAH) ، بررسی کردند. در افرادی که از PAH رنج می برند، فشار خون در شریانهایی که خون را از قلب به ریه ها می رساند، بالا می باشد.

برای این مطالعه، محققان داده های سلامت 767 فرد مبتلا به PAH را مطالعه کردند. در بین افرادی که ابتلای آنها به پر فشاری خون شریان ریوی در انجمنPAH   ثبت شده بود، 40٪ چاق و 33٪ در رده ی افراد دارای اضافه وزن طبقه بندی می شدند.

احتمال ابتلای افراد چاق به PAH ایدیوپاتیک زیاد است، به این معنی که علت یا روند بیماری مشخص نیست.

به عنوان بخشی از آزمایش، تیم تحقیق رابطه ی بین وزنهای مختلف و کیفیت زندگی افراد مبتلا به PAH، هرگونه بستری در بیمارستان و اینکه آیا آنها قادر به زندگی بدون دریافت پیوند هستند را بررسی کردند.

محققان دریافتند كه كیفیت زندگی این افراد به اندازه ی افرادی كه دارای اینگونه مشکلات وزن نیستند، خوب نیست و با گذشت زمان بدتر می شود. مبتلایان به چاقی یا اضافه وزن، بیشتر در بیمارستان بستری می شوند، اما در مقایسه با افراد با وزن سالم احتمال نیاز به دریافت پیوند در آنها بسیار کمتر است.

دکتر Jeff Min، از دانشکده پزشکی پرلمن در دانشگاه پنسیلوانیا، گفت: بیماران PAH دارای اضافه وزن و چاق در مقایسه با افراد دارای وزن طبیعی، بیشتر در بیمارستان ها پذیرش می شوند.با وجود این، بقای کلی افراد مبتلا به PAH دارای اضافه وزن و چاق، در مقایسه با بیماران PAH با وزن طبیعی، بدون دریافت پیوند بالاتر است، که " پارادوکس چاقی" در PAH را تایید می کند.

یافته های این مطالعه در Annals of the American Thoracic Society منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2020/dec/obesity-impacts-quality-of-life-among-those-with-pahnews/2020/dec/people-prone-to-allergic-reactions-urged-to-avoid-covid-vaccine.html